Tuesday, June 10, 2014

Ikan masak Asam rebus


Haaaa....blog lagi..
Aishh asik2 dengan blog je sekarang aku ni :)
Ni aku nak bagitau ni yang aku nak kongsi sikit cara-cara nak masak ikan asam rebus..:)
aku ni nak kata pandai bebenor memasak takda lah..
just apa yang ibu aku ajar dari kecik itulah yang aku amalkan
kadang-kadang tu kalau da terlupe nk masak sebab busy je memanjang memang aku lupa la macam mana nak buat kan kan kan...^_^



Yang Diperlukan Adalah :-

Bawang besar (especially bawang india or mana2 bawang yang bersesuaian dengan masakan je) 1
bawang putih  (kome letaklah dalam 4 or 5 ulas)
Kunyit hidup or kunyit serbuk
Cili ..(cili kering ke or cili yang adh digiling)
Ikan bilis (agak2 je segengam ke untuk perasa dalam masakan tu nanti)

Ikan dalam 6 ekor

pls: Harus diingat setiap orang ada cara tersendiri nak memasak ya :)


1 ) Panaskan air dalam periuk or kuali....

2) Masukkan bahan yang dah dikisar tadi tapi sebelumtu kalau korang rasa xda kunyit hidup letakkan lah kunyit serbuk biar sebati dalam bahan yang dikisar baru masukkan dalam kuali :)

3) Ikan bilis masukkan ...kacau  dulu...

4) Tapi kalau pattern aku ...dah masukn semua termasuk cili aku akan letak asam jawa punye air dicampur gan 3 asam keping ...

5) kacau2 rasa..biar ada masam nya dan tambahkan garam bagi rasa masin plak..kalau rasa mcm lari otter la letak gulu setengah sudu makan je..Then\ kacau..

6) agak2 menggeleak sedikit masukkn 6 ekor ikan ..

7) Jangan lupe balik2 ikan ..tengok sama ada dah masak or tidak...Jangan lupe untuk merasa....


Sedia dihidangkan dan inilah result saya  ^_^
Inilah ikan masak asam rebus..layann..


Selamat mencube ^_^

No comments:

Post a Comment